كنيسة سيدة الحارة للموارنةMaronite Church of Our Lady of the Neighbourhood
وقد عُرفت قديماً بكنيسة سيّدة الحارة نسبة إلى وقوعها في حارة الحصارنة وتعرف هذه الحارة اليوم بحارة السيدة، وهي حيّ من أحياء التبانة.
وقد ذكر الكونت فيليب دي طرازي أنّها تعود إلى القرن السادس عشر. بينما يرجح سيادة المطران جبير، مطران الموارنة في طرابلس، أنها تعود إلى الأجيال النصرانية الأولى، أي حوالي سنة ۲۰۰م تقريباً. كما ذكر أنّ اليعاقبة طالبوا بها، فاتّصل الموارنة، بوالي الشام أو بالباب العالي، وثبّتوا حقهم فيها.
وقد كان لهذه الكنيسة أوقاف كثيرة ضبطها أنطوان زكار عام ۱۸۱۲م على الشكل الآتي: “ثلاثة أقبية يعلوها طبقات، قبو دار إبن راحيم طبقة من دار جرجس رزق، جنينة توت بجانب الكنيسة، قلالي فوق الكنيسة معدّة لسكن الرهبان والخادم، وقبو بجانب الكنيسة تعلوه غرفتان، وإثنتان وسبعون شجرة زيتون.
وتفيد المصادر التاريخية عن حصول خلاف بين الموارنة والسريان الكاثوليك حول ملكية كنيسة سيدة الحارة وأوقافها في مطلع القرن التاسع عشر، كان بنتيجته أن استولى الموارنة على الأراضي الزراعية التابعة لأوقاف الكنيسة لمدة ثلاث سنوات، فلجأ بطريرك السريان الكاثوليك إلى الأمير بشير الشهابي للتوسّط له لدى بطريرك الموارنة كي يمنع هذا الأخير أبناء مذهبه من التعدّي على أوقاف الكنيسة، فوجّه الأمير بشير إلى بطريرك الموارنة الرسالة الأتية:
“حضرة عزيزنا البطرك حنا المكرّم، سلّمه الله تعالى:
أولاً مزيد الأشواق إلى رؤياكم في كل خير وعافية، وبعده نخبر محبتكم، أعرض لنا عزيزنا المطران أنطوان السرياني بأنّ للكنيسة بأرض طرابلس زيتونات. وعزيزنا سالفكم البطرك يوسف مصرّفهم وعاطيهم أوراق تصريف في الكنيسة والوقف. ووكيلهم ما ترك الكنيسة إلاّ من وقت الحصار والآن متعللين محبّتكم عليهم أن أصحاب الوقف صاروا موارنة. والحال الوقف للكنيسة ومادة جزئية لم تذكر. مرادنا من محبتكم تُعَرّفوا الذي الزيتونات بيده يصرّفهم فيهم ويعطيهم غلالهم عن الثلاث سنين الماضية…”
بشير شهاب”
يُفهم من هذه الرسالة أنّ كنيسة سيدة الحارة وأوقافها، كانت للسريان الكاثوليك. وعندما فرّ وكيل أوقافها من طرابلس بعد أن اشتد عليها الحصار، قام الموارنة بالاستيلاء على أوقافها. كما يُفهم من الوثيقة أنّ حجة الموارنة في ذلك، اعتمدت على أنّ الأشخاص الذين أوقفوا بعض الأراضي على كنيسة السيدة، كانوا سرياناً “كاثوليك” ثم تحولوا إلى مذهب الموارنة فأصبحوا نادمين على ما فعلوه وأرادوا استرداد ما أوقفوه لكنيسة السريان وإلحاقه بكنيسة الموارنة. كما نلاحظ بداية تحوّل السريان الكاثوليك في طرابلس إلى المذهب الماروني.
إلا أنّ البطريرك الماروني يوسف تيان (۱۷۹٦- ۱۸۰۹) رفض ذلك لما فيه من تعدّ على السريان الكاثوليك، وحرّر بذلك إعلاماً في العام ۱۸۱۲م هذا نصه:
إعلام بالرب لكل واقف على أسطرنا هذه إنّه من خصوص الزيتون الذي يخصّ وقف سيدة الحارة التي للسريان ناحية طرابلس، وقع سابقاً عليه تعدٍ من أبناء طائفتنا وراموا يُتبعوه لوقف كنيستنا، وارتفع الأمر لدينا، ونحن بعد وقوفنا على صحّة وقف الزيتون المذكور لسيدة الحارة المرقومة، رفعنا يد أبناء طائفتنا عنه وصرّفنا به إخواتنا السريان الكاثوليكيين، كما يفضي العدل. وكما أننا بقوّة إعلامنا هذا نوضح في أنّ هذا الزيتون يخصّ السريان لا الموارنة، ولأجل خلاص الذمّة حرّرنا هذا الإعلام بيد من يخصه تحريراً في۱ شباط ۱۸۱۲:
الإمضاء: الحقير البطريرك يوسف تيان”
وفي هذا الإعلان تأكيد واضح على أنّ كنيسة سيدة الحارة كانت لطائفة السريان الكاثوليك في ذلك العام ۱۸۱۲م.
وبعد ذلك نجح الموارنة في استمالة أعداد كبيرة من السريان الكاثوليك إلى طائفتهم، فتناقص عدد هؤلاء في طرابلس. وعند ذلك انتهى الخلاف بين الطائفتين، وقام بطريرك السريان الكاثوليك، أغناطيوس بطرس السابع جروة (۱۸۲۰ - ۱۸٥۱) بتحرير ترخيص للموارنة باستعمال كنيسة سيدة الحارة واستغلال أوقافها وأرزاقها، وهي ما تزال بتصرّفهم إلى يومنا الحاضر.
It was formerly known as the Church of Our Lady of the Hara after it was located in Haret al-Hasarneh, which is now known as Haret al-Sayyida, a neighborhood in Tebbaneh.
Count Philippe de Tarazi stated that it dates back to the sixteenth century. His Excellency Bishop Jubayr, the Maronite bishop of Tripoli, suggests that it dates back to the first Christian generations, around 200 AD. He also mentioned that the Jacobites claimed it, so the Maronites contacted the governor of the Levant or the High Door and established their right to it.
This church had many endowments, which were identified by Antoine Zakar in 1812 as follows: "Three cellars topped with layers, the cellar of Ibn Rahim's house, a layer of Gerges Rizk's house, a mulberry grove next to the church, two cellars above the church intended for the monks and the servant, a cellar next to the church with two rooms, and seventy-two olive trees.
According to historical sources, there was a dispute between the Maronites and Syriac Catholics over the ownership of Our Lady of the Hara Church and its endowments in the early nineteenth century, as a result of which the Maronites seized the agricultural lands belonging to the church's endowments for three years, so the Syriac Catholic patriarch turned to Prince Bashir al-Shihabi to intercede with the Maronite patriarch to prevent the latter from encroaching on the church's endowments, so Prince Bashir addressed the following letter to the Maronite patriarch:
"Honorable Patriarch Hanna, may God grant him peace:
First, we long to see you in good health and well-being, and after that we tell your love, our dear Bishop Antoine the Syriac offered us that the church in the land of Tripoli has olives. Our dear Patriarch Joseph, your predecessor, disbursed them and gave them disbursement papers in the church and endowment. Their agent did not leave the church until the time of the siege, and now they claim your love for them because the owners of the endowment have become Maronites. In fact, the endowment belongs to the church and a partial article was not mentioned. We want you to identify the one who has the olives in his hand, who disposes of them and gives them their yields for the past three years..."
Bashir Shihab"
From this letter, it is clear that the church of Our Lady of the Hara and its endowments were Syriac-Catholic. When its endowment agent fled Tripoli after the siege intensified, the Maronites seized its endowments. It is also understood from the document that the Maronites' argument in this regard was based on the fact that the people who had endowed some lands for the Church of Our Lady of the Hara were Syriac Catholics who converted to the Maronite faith and became remorseful for what they had done and wanted to recover what they had endowed for the Syriac Church and attach it to the Maronite Church. We also note the beginning of the conversion of the Syriac Catholics in Tripoli to the Maronite faith.
However, the Maronite Patriarch Youssef Tian (1796-1809) refused to do so because it would infringe on the Syriac Catholics, and he wrote a declaration in 1812, the text of which reads as follows
The Maronite Patriarch Youssef Tian (1796-1809) refused to allow the Syriac Catholics to take over the olive trees belonging to the endowment of Our Lady of the Hara, which belongs to the Syriacs in the district of Tripoli, which was previously encroached upon by the members of our community who wished to follow it to our church's endowment, and the matter was brought to our attention. By the power of this notification, we make it clear that these olives belong to the Syriacs and not the Maronites, and for the sake of redemption, we released this notification by the hand of the person to whom it belongs on February 1, 1812:
Signed: The despicable Patriarch Youssef Tian"
This declaration clearly confirms that the Church of Our Lady of the Hara was owned by the Syriac Catholic community in 1812.
After that, the Maronites succeeded in attracting large numbers of Syriac Catholics to their sect, and the number of Syriac Catholics in Tripoli decreased. The Syriac-Catholic patriarch, Ignatius Peter VII Jarwah (1820-1851), issued a license for the Maronites to use the Church of Our Lady of the Hara and exploit its endowments and income, which they still have to this day.