كاتدرائية القديس جاورجيوس للروم الملكيين الكاثوليكSt. Georges Greek Melkite Catholic Cathedral

كرسي طرابلس الأسقفي قديم جدًا إذ نقرأ توقيع مطران طرابلس في مجمع نبقية الأول سنة ٣٢٥.

أمّا ما يخصّ أبرشية طرابلس للروم الملكيين الكاثوليك بعد الانقسام في البطريركيّة الأنطاكية سنة ١٧٢٤ بقي عدد قيليل من الروم الكاثوليك في طرابلس فحرموا من بناء كنيسة لهم.

ولمّا حمل إبراهيم باشا على سوريا ولبنان كان في حاشيته الوجيه حنا البحري الملكي الروم الكاثوليك وكان قيّمًا للفاتح. قدم إلى طرابلس وأراد أن يحضر الذبيحة الإلهية بحسب طقسه البيزنطي، فقيل له: ما من كاهن يجرؤ على المجيء إلى طرابلس!

فأمر في الحال بكاهن. فاستقدموا كاهن من دوما البترون، فاحتفل بالقداس أمام جمهور من شتّى الطوائف وجمع بحري بك الصينية بنفسه واشترى قطعة أرض كانت أساس المطرانية الجديدة سنة ١٨٣٠ وسنة ١٨٣٥ لبطريرك مكسيموس مظلوم بنى الكنيسة الحالية.

The episcopal see of Tripoli is very old, as we read the signature of the Metropolitan of Tripoli at the first Council of Nabkiah in 325.

After the split in the Antiochian Patriarchate in 1724, a small number of Roman Catholics remained in Tripoli, but they were prevented from building a church.

When Ibrahim Pasha conquered Syria and Lebanon, he had in his entourage the royal Roman Catholic Hanna al-Bahri, who was a trustee of the conqueror. He came to Tripoli and wanted to attend the Divine Sacrifice according to his Byzantine ritual, but he was told: No priest dares to come to Tripoli!

He immediately ordered a priest. They brought a priest from Duma al-Batroun, and he celebrated Mass in front of a crowd from various denominations.

Bahri Bey collected the china himself and bought a piece of land that was the basis of the new bishopric in 1830 and in 1835 for Patriarch Maximos Mazloum, who built the current church.